Běr není kultovní, ale je nejlepší

Recenze alba : Běr

Album: Běr
Celkový čas: 00:53:21
Vydavatel: Supraphon
Rok vydání: 1997
Typ nahrávky: studiová nahrávka
Medium: CD

Záslužná činnost Supraphonu ve vydávání reedic starších desek Pražského výběru dospěla ke třetí zastávce, po Strace v hrsti a Výběru se nyní k posluchačům v remasterované podobě dostává album Běr. Není sice tak kultovní jako předešlé dvě nahrávky, možná by šlo označit za polozapomenuté, ale to nic nemění na mém přesvědčení, že ze všech desek kapely nabízí Běr nejzajímavější muziku.

Album vzniklo v roce 1997, tedy deset let od poslední studiové nahrávky Výběr. Za tu dobu se v životě jednotlivých muzikantů, kapely i celé společnosti odehrála celá řada zásadních změn, pozitivních i negativních. A všechny se odrazily v tvorbě nových písní.

Skladatelé nám vyzráli

Ústřední dvojice Michal Pavlíček a Michael Kocáb vyzrála skladatelsky, jejich nové songy na Běru jsou mnohem vycizelovanější, nápaditější, pestřejší a v dobrém slova smyslu disciplinovanější. Už marnotratně neplýtvají nápady, ale důkladněji je propracovávají a dotahují do všech detailů. Co dříve jen nadhodili, nyní precizně a poctivě rozvíjejí.

To samozřejmě neznamená, že by album neobsahovalo velké množství skladatelských nápadů. Muzikanti klidně během jediné písně několikrát změní melodii, rytmus, tempo, náladu, výraz, ale všechny tyto přechody mají svoji opodstatněnost a logiku. A je úplně jedno, zda se skupina pohybuje v rockových, jazzových, alternativních, bluesových nebo art-rockových vodách.

Za deset let nevyzráli však pouze skladatelé, ale po instrumentální a pěvecké stránce také celá čtveřice Kocáb, Pavlíček, Čok a Kryšpín. Tak vynikající a přitom přirozeně působící souhru jsem už dlouho neslyšel a navíc se všichni vypracovali ve špičkové instrumentalisty. A i když to v mezilidských vztazích Pražského výběru občas dost hlasitě skřípalo, v muzice jim to ladí dokonale. Nikdo se nesnaží trumfnout druhého, strhnout na sebe pozornost, exhibovat a i často geniální sóla (hlavně Pavlíčkovy kytary) vždy slouží celkovému vyznění písničky.

Výběrovský svět se s Třešňákovým propojil

Novinkou v produkci Pražského výběru bylo přizvání písničkáře Vlasty Třešňáka, který se podílel na většině textů. Mají smutnější, skeptičtější, vážnější náladu, i když ani zde klasický výběrovský škleb nechybí. Nejedná se o příběhy, ale spíše o pocity, slogany, hlášky zasazené do silné atmosféry. Asi nemá cenu se v nich příliš pitvat či hledat smysl, protože pak by posluchač přišel o kouzlo hudby. Důležité je, že přesně sedí k muzice a umocňují její sugestivní vyznění. Kocábův a Pavlíčkův svět se s tím Třešňákovým dobře propojil.

Kdybych chtěl rozebírat jednotlivé skladby, byli bychom tu hodně dlouho. Každá je totiž naprostým a nezaměnitelným originálem, každá je v něčem výjimečná. Kromě výše zmíněných excelentních instrumentálních a pěveckých výkonů je spojuje nespoutaná energie, hravý přístup všech zúčastněných, invenční a bohatá aranžmá, stylové přesahy a skutečnost, že i v delších skladbách se pořád něco děje a při opakovaných posleších je stále co objevovat.

Běr snad s výjimkou Melem nemelem, všechno semelem neobsahuje takové hity jako předchozí Straka v hrsti nebo Výběr. Oproti nim je však celistvější, sevřenější, prostě dospělejší. A silně návykový.

DISKOGRAFIE

RECENZE
Třicetiletá Straka

Třicetiletá Straka

Zdánlivě nesplnitelné přání mnohých z nás se naplnilo a Michael Kocáb a Michal Pavlíček...



GALERIE

Související obsah:

» Pražský výběr vyučoval v Brně   (Marek Odehnal, 22. 11. 2012)
» Pražský výběr je v polovině svého úspěšného turné   (Karel Souček, 19. 11. 2012)
» Pražský výběr chystá na březen další koncerty   (Karel Souček, 20. 01. 2013)
» Pražský Výběr   (David Malý, 22. 11. 2012)
» Po šestnácti letech vychází Běr v reedici   (Karel Souček, 05. 03. 2013)
» Pražský výběr se po šesti letech vrací v nejsilnější sestavě   (Karel Souček, 04. 11. 2012)
» Příští rok si dá Pražský výběr koncertní pauzu   (Karel Souček, 20. 02. 2013)


ZADEJTE KOMENTÁŘ



HUDEBNÍ ZPRÁVY
Markéta Zdeňková si chce jen tak ulicí tančit
26.04.

Markéta Zdeňková si chce jen tak ulicí tančit

Energický, pozitivní, roztančený, svobodný a nejen díky trombónu Štěpána Janouška hudebně velice pestrý. Takový...


Vizovické Trnkobraní hlásí řadu novinek
26.04.

Vizovické Trnkobraní hlásí řadu novinek

Jediný hudebně-švestkový festival v České republice? Jasně, Vizovické Trnkobraní. Oznamuje kompletní program a nový...


Brutal Assault doplňuje line-up a láká na reunion legendy
26.04.

Brutal Assault doplňuje line-up a láká na reunion legendy

Sedmadvacátý ročník festivalu Brutal Assault dostává finální kontury. Metalový festival, který se odehraje v termínu...


Igor Orozovič chystá na zítřek a sobotu dva křty svého debutu
25.04.

Igor Orozovič chystá na zítřek a sobotu dva křty svého debutu

Když chlap svléká tmu je název debutového alba herce a zpěváka Igora Orozoviče, které nahrával pod...


Tate McRae se vrací do Prahy a sebou přiveze i nové album
25.04.

Tate McRae se vrací do Prahy a sebou přiveze i nové album

Kanadská zpěvačka a tanečnice Tate McRae dorazí 8. 5. znovu do Prahy, kam tentokrát zavítá v rámci svého...


» zobrazit více...


RECENZE
PRÁVĚ VYŠLO
Dark Matter
25.04.

Dark Matter

» Pearl Jam

Dark Matter je název 12. studiového alba grungeové legendy Pearl...

PODPORUJEME NADĚJNÉ KAPELY



Víme, jak je těžké pro mladé ale zatím neznámé kapely prorazit do médií a tím získat nové fanoušky.


» Podporujeme nadějné kapely

» Zadání profilu interpreta

Hudební knihovna - NEWSLETTER

Chcete dostávat do vaší emailové schránky aktuální informace ze světa hudby? Přihlašte se k odběru newsletteru. Odběr můžete kdykoliv zrušit.

Přihlásit k odběru newsletteru